משלוח חינם מעל 350 ש"ח

סל הקניות שלך עדיין ריק

שובו של זייפן היין הגדול בעולם

לאחר ששוחרר מהכלא וגורש מארה״ב, רודי קורניאוואן מצא לעצמו ג’וב מכניס ומרתק. רק שלא כולם קונים את המודל של ״רודי החדש״

הזמן: יולי האחרון. האירוע: ארוחת ערב. המקום: סינגפור, מועדון החברים היוקרתי “פיינס קלאב”. המשתתפים: שבעה אנשים מאוד עשירים ומאוד נרגשים, ואורח נוסף. חלק מההתרגשות סביב השולחן נבעה משני בקבוקי ‘רומנה קונטי’ 1990 שניצבו עליו, ששוויים כ-25,000 דולר לבקבוק, אבל מה שהפך את האירוע מיוצא דופן לחד־פעמי היא העובדה שהאורחים הוזמנו לטעום את היין מכל אחד משני הבקבוקים ולנסות לגלות, באמצעות חושי הריח והטעם, איזה מבין שניהם אותנטי ואיזה מזויף. הסיבה שהאורחים ידעו בודאות שאחד הבקבוקים מזויף היא שהזייפן ישב איתם ליד השולחן.

רודי קורניאוואן השתחרר מהכלא בנובמבר 2020. בימי הזוהר שלו, הוא היה ספק היין החביב על האלפיון העליון בארצות הברית, כונה בחיבה “ד”ר קונטי”, מאחר ונהג להביא יינות של ‘רומנה קונטי’ לטעימות הסגורות של חוג המכרים הקרוב שלו. הייתה לו הצלחה עצומה במציאת יינות יוקרה נדירים, בדגש על יינות בורגון. במשך כעשר שנים הוא מכר יינות אספנות בשווי עשרות מיליוני דולרים לחנויות יוקרה, לבתי מכירות פומביות ולאספנים פרטיים. בעקבות תלונה של בעל יקב בבורגון (פונסו), שטען שרודי מוכר יינות “מתוצרתו” משנות בציר בהן לא יוצר אותו יין, נפתחה נגדו חקירה של רשויות החוק. בפשיטה שערך ה-FBI  על ביתו התגלו בקבוקי זכוכית ריקים, עשרות גלילי תוויות יין, חותמות להטבעת תאריכים ופורמולות לחיקוי טעמים של יינות מתיישנים. מסתבר שהגולדן בוי של חוג הסילון זייף בכשרון רב את כל היינות שמכר.

רודי נידון למאסר של עשר שנים ולגירוש מארצות הברית. השנים חלפו, רודי יצא לחופשי, וגילה שלזייף יין זה כמו לרכב על אופניים. ארצות הברית אמנם סגורה בפניו אבל שאר העולם פתוח לרווחה, וסינגפור והונג קונג מלאות במתעשרים חדשים עם חיבה לסמלי סטטוס, וביניהם יין. החברים החדשים של רודי, וכנראה שגם חלק מהישנים, מתכנסים לערבי טעימות בסגנון חדש. המארח מעביר מראש לרודי את רשימת היינות שהוא רוצה להגיש, שיוצר את “גרסת רודי” ליין, כלומר מזייף אותו, והאורחים מוזמנים לטעום את היינות בטעימה עיוורת, יין מקורי מול יין מזויף, ולנסות לגלות איזה מהם אמיתי.

רודי לא מבצע עבירה על החוק. הוא לא מציג את היין שהביא כיין מקורי, אלא להפך, מביא איתו יין שבמוצהר יוצר לפי הזמנה כדי לחקות יין אותנטי. האם הוא מזייף ומפיץ יינות גם לא לפי הזמנה? כרגע היחידה ששואלת את השאלה הזו היא מורין דאוני.

מורין היא זו שבישרה לעולם בתדהמה שרודי חזר לפעילות ושעכשיו הוא מזייף יינות לפי הזמנה, כשעשוע למיליארדרים. כמו רודי, גם מורין מוכרת היטב ליצרני וצרכני יינות יוקרה – היא מומחית בעלת שם עולמי לגילוי זיופים ביין. היא סייעה ל- FBI בחקירה שניהל נגד רודי, ועדות המומחה שלה בבית המשפט  עזרה לשלוח אותו למאסר. במילים אחרות- השניים מכירים זה את זו היטב.

בשונה מרודי, שהגיע משום מקום והפך בן־לילה לכוכב וליקיר אספני היין, מורין היסודית והשקדנית השקיעה בלימודים בתחום היין, צברה הסמכה אחרי הסמכה וניהלה מספר מסעדות, לפני שעברה ל-זקיז (Zachys), בית מכירות פומביות של יינות יוקרה. כך נוצר המפגש הראשון שלה עם רודי. הוא הגיע לזקיז וביקש לעניין אותם ביינות בורדו נדירים משנות ה-50 וה-60. מורין ביקשה ממנו אסמכתא שמראה את מקור היין, רודי פיקסס לה קבלה בסינית, וכך הסתיים הקשר המקצועי בין השניים.

במהלך השנים מורין הביטה מהצד בנסיקתו המטאורית של רודי בתעשיית היין האמריקאית, והתריעה שוב ושוב שמשהו מאוד לא תקין באיש וביינותיו. לא רק שאיש לא הקשיב, היא אף ננזפה על ידי המעסיקים שלה, שראו בתי מכירות פומביות אחרים גורפים רווחים יפים מיינות שרודי מוכר. בסופו של דבר, מורין הניחה למלחמתה בטחנות רוח. היא הבינה שבעולם שיש בו גם אנשים שמוכנים להוציא הרבה מאוד כסף על יינות יוקרה וגם זייפני יינות יוקרה מוכשרים וכריזמטיים, יש הרבה מקום למומחים לאיתור זיופים.

מורין התפטרה ממקום עבודתה והקימה את חברת הייעוץ Chai Consulting, שפועלת בכל העולם. החברה מייעצת לאספנים “כבדים”, בתי מכירות פומביות, בתי עסק למכירת יין, בתי מלון ומסעדות יוקרה, בכל מה שקשור לבניית אוסף יין, ניהול מלאי שלו, הערכת שווי ואיתור זיופים. בימים אלה מורין מתריעה מפני שובו של רודי, טוענת שהיו לו שותפים שלא הועמדו לדין, מציינת שיינות מזויפים בשווי מיליוני דולרים כנראה עדיין נמצאים בשוק ובשלב זה או אחר יוצעו למכירה, ורואה ברכה בעמלה. היא מעבירה הרצאות, ימי עיון, סדנאות, קורסים וסמינרים לאנשים שמבקשים ללמוד איך לזהות יין מזויף. בתמורה למחיר, שאינו שווה לכל כיס, היא מלמדת למה לשים לב, איך לבחון את בקבוק הזכוכית, התווית והפקק,  ומהם סימני ההיכר של יינות מתוצרת הזייפנים הבולטים בעולם. בקורסים למתקדמים המשתתפים אף לומדים טכניקות מתקדמות, טועמים יינות יוקרה נדירים כדי להכיר הבדלים בין יין אמיתי למזויף, ומקבלים גישה למאגר המידע של Chai Consulting. מי שזה נשמע לו קוסם צריך להיות מוכן להיפרד מ-7000 דולר דמי השתתפות, לשלוח קורות חיים ושמות שני ממליצים, ולעבור וועדת קבלה תחת עינה המאוד בוחנת של מורין.

ובאשר לאותו ערב קייצי בפיינס קלאב- בארוחה הוטעמו שני יינות פטרוס 1990, אחד מזויף ואחד אמיתי, ושני יינות רומנה קונטי. רוב האורחים העדיפו את היינות של רודי. “היין יותר רענן”, הם אמרו. “ממש לא מרגישים עליו את הגיל”.

למי שפספס את הכתבה על זיופי יין, כדאי לקרוא: https://bit.ly/3kvgwLt