משלוח חינם מעל 350 ש"ח

סל הקניות שלך עדיין ריק

האם שתיית יין מעלה את הסיכוי לזכות במונדיאל?

אליפות העולם בכדורגל היא הזדמנות נהדרת לתהות על קנקנן של המדינות המשתתפות ולבחון האם יש קשר בין רמת הכדורגל של מדינה לבין איכות היין שלה. 32 נבחרות נוטלות חלק במשחק בו 22 שחקנים רצים כדי לבעוט בפיסת עור לבנה ושחורה (בסוף מנצחים הגרמנים או הברזילאים). במבט מהיר אפשר ליצור מהן ארבע קבוצות.

בקבוצה הראשונה נמצאות המדינה המארחת קטאר, איראן וערב הסעודית, מדינות בהם אסור לייצר יין. המעניין באיראן הוא שהעיר שיראז מתקשרת עם אחד הזנים המפורסמים בעולם, ובהרי זארגוס שבתחומה התגלו כדי חרס מלפני 7000 שנה, ובהם שיירי היין העתיקים ביותר שנמצאו אי פעם. חשוב להגיד שהאיסור לא חל על כל הארצות המוסלמיות. קבוצות המונדיאל של צפון אפריקה, מרוקו ותוניסיה, כן מייצרות יין, ויש אפילו תחילתם של קשרי יבוא יין ממרוקו לישראל.  

בקבוצה השנייה יש ארצות אשר חם מידי לגדל בהן ענבים. מדינות אפריקה; גאנה, סנגל או קמרון וכך גם ארצות מרכז אמריקה; אקוודור, מקסיקו, קוסטה ריקה, הינן חמות מידי, ולבד מייצור יין אנקדוטלי פה ושם, בהרים הגבוהים, שותים ומייצרים בהן בעיקר רום, צ׳יצ׳ה, טקילה או מזקאל.

הקבוצה השלישית היא ההפוכה, ויש בה מדינות מאזורים קרים או סגריריים מדי עבור הגפן. בקבוצה זו נציין את דנמרק, בלגיה, וויילס והולנד, וכן פולין או איסלנד בהן שותים הרבה וודקה. לחלק מארצות אלה תרבות היין הגיעה מאוחר, ומבחינה גיאוגרפית ואקלימית התפתחה בהן תרבות של בירה, או כמו במקרה של יפן ודרום קוריאה, של יין אורז.

בקבוצה ה-4 והאחרונה, המהווה כשליש מ-32 הקבוצות, יין הוא חלק חשוב מהתרבות המקומית. אמנם אצל האלופה הקבועה ברזיל היין מינורי ביחס לבירה, אך היא מייצרת כחצי מיליארד ליטר יין בשנה. באנגליה הייצור קטן, אך מבחינה מסחרית היא מדינת היין המעודכנת החשובה והמשפיעה ביותר. בשאר המדינות אפשר לומר בוודאות שיין הנו אורח חיים. צרפת, ספרד, פורטוגל וגרמניה הנן מארצות היין המפורסמות בעולם.

גם אוסטרליה, ארגנטינה ואורוגוואי הן ארצות אשר בכחוס קבע בהן את מקום מושבו. ועדיין במונדיאל הזה בולטות בחסרונן ארצות יין מובהקות כמו איטליה (ששוב פספסה את המונדיאל) צ׳ילה ודרום אפריקה, אשר נמצאות בעשר המדינות היצרניות הגדולות ביותר בעולם.

אז האם יש קשר בין יין להצלחה במונדיאל? ובכן, שימו לב, כל אלופות העולם מאז ומעולם, הנן יצרניות יין! מברזיל ואיטליה, צרפת או גרמניה ועד לאנגליה (והשער השנוי במחלוקת) כולן מגדלות ומייצרות יין.

אז אמנם צופי כדורגל שותים יותר בירה, אבל אל תזלזלו בחשיבות הדרמטית של היין בקרב הכדור העגול. כי כשזה מגיע למונדיאל, מי ששותה יין זוכה.

אתם בטח שואלים מה יהיה השנה? מוקדם הרי עוד לומר, אבל מה שבטוח, בחגיגות הם יפתחו שמפניה…