משלוח חינם מעל 350 ש"ח

סל הקניות שלך עדיין ריק

על יין ואהבה – לכבוד ט״ו באב

בניגוד לרוב חגי ישראל, המציינים את הישרדות העם היהודי אל נוכח כל אלו ״הקמים עלינו לכלותינו״ (פסח והמצרים, חנוכה והיוונים, פורים והפרסים) ט”ו באב הנו חג המציין את הצורך בפיוס ובאהבה. החג מופיע במקרא בספר שופטים, או אז נאסר על בת שירשה את אדמות אביה להינשא לבן שבט אחר, כדי למנוע זליגת אדמות בין השבטים השונים. אמנם במקרא אין ציון מפורש של התאריך, אך לפי חז”ל בט”ו באב האיסור הזה בוטל ומאז הפך ט״ו באב לחג של איחוד בין שבטי ישראל וחג האהבה שבו זוגות רבים הכירו והקימו משפחות.

בתקופת המקרא והנביאים היו יוצאות בנות ירושלים בט”ו באב לכרמים, כשהן לבושות בגדים לבנים שאולים, על מנת שלא יהיה אפשר לזהות בין עשירות לעניות. הגברים שביקשו לשאת אישה, היו יוצאים לשדות ולכרמים, ומולם היה מתגלה מראה העלמות הצעירות הרוקדות בהמתנה לבחיר ליבן. לנוכח הבחורים, היו הנערות אומרות: “שא עיניך וראה מה אתה בורר לך. אל תיתן עיניך בחיצוניות”. כמו שכתוב במסכת תענית: “לֹא הָיוּ יָמִים טוֹבִים לְיִשְׂרָאֵל כַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר בְּאָב וכיום הכיפורים… שֶׁבָּהֶן בְּנוֹת יְרוּשָׁלַיִם יוֹצְאוֹת בִּכְלֵי לָבָן שְׁאוּלִין, שֶׁלֹּא לְבַיֵּשׁ אֶת מִי שֶׁאֵין לוֹ.״ וממשיך ״וּבְנוֹת יְרוּשָׁלַיִם יוֹצְאוֹת וְחוֹלוֹת בַּכְּרָמִים. וּמֶה הָיוּ אוֹמְרוֹת, בָּחוּר, שָׂא נָא עֵינֶיךָ וּרְאֵה, מָה אַתָּה בוֹרֵר לָךְ. אַל תִּתֵּן עֵינֶיךָ בַּנּוֹי..״

ט״ו באב הוא אמנם חג האהבה, אך מכיוון שהוא נחוג בירח מלא של קיץ, היתה לו כפי הנראה גם סמליות נוספת. לפי רוב החוקרים היה זה חג חקלאי קדום שמועדו סביב הבציר והיין. ואכן קל לדמיין את התפאורה הפסטורלית של כרמים בשיא לבלובם ואת דיצת הצעירים הנעים בין שיכרון מיין לבין שיכרון אוהבים. אז אקדיש ברשותכם כמה מילים לקשר הקדמון הזה שבין יין לאהבה.    

אהבה ויין הוא צמד המשלים זה את זה. לכל אורך הדורות חרזו שירים לכוחה של האהבה וכתרו כתרים לסגולותיו של היין. אחד היפים שבהם נטבע על ידי החכם באדם שלמה המלך בשיר השירים: “הביאני אל בית היין ודגלו עלי אהבה“. אוריפידס, אולי גדול מחזאי הטרגדיות של יוון אמר: ״אם אין יין, אין אהבה״ ואילו המשורר הרומאי הדגול אובידיוס, מגדולי השירה הקאנונית הלאטינית כתב על החיבור המכשף הזה שבין ונוס לדיוניסוס. ״הוא מחמם את הדם, מוסיף ברק לעיניים, יין ואהבה היו תמיד בני ברית״.

כמו שאומרים שיין הופך ארוחה לסעודה, כוס יין יכולה להפוך פגישה מקרית לפגישה עם סיכוי לאהבה. איני יודע היכן ועם מי תחגגו, אני מקווה שכוס היין שלכם תהיה בעלת טעם משובח יותר מהרגיל.

מסופר שפעם נשאל הברון רוטשילד, שכידוע לא היה עני גדול, מהו היין הטוב אשר שתה מעולם. השואל ציפה מעשיר זקן זה שיספר לו על יין נדיר ויקר בן כמה עשורים, אולם להפתעתו ענה לו הברון כך. “אני זוכר… זה היה כשהייתי בן 19… היא הייתה נערה בת 17 לערך. הלכנו לים, בדרך קנינו לנו יין פשוט באיזו חנות… ישבנו שלובי ידיים אל מול השקיעה. היא הייתה כל כך יפה. זה היה היין הכי טוב ששתיתי מימיי.  

אז לכבוד ט״ו באב פתחו בקבוק יין, גם אם זו רק אמתלה כדי להזכיר לנו כמה טוב ומשמח זה לאהוב. מזגו לכם כוס, וייתכן ותגלו את היין הטוב ביותר שאי פעם שתיתם. Cheers!