משלוח חינם מעל 350 ש"ח

סל הקניות שלך עדיין ריק

ייצור היין בעולם צנח ב-2023 לרמתו הנמוכה ביותר מזה 62 שנה

כאילו לא היה די במאורעות השנה שחלפה, אפילו דיוניסוס לא הצליח להציל את כרמי העולם מזעפו של זאוס. תנאי האקלים בשנת 2023 היו הרי אסון, ובארצות רבות נפגע יבול הענבים בצורה משמעותית. 

בצורת, גלי חום ושריפות מחד, כפור אביבי וסופות גשם שהובילו לשיטפונות ומחלות מאידך, צמצמו את היבול העולמי ב-10%. בד בבד צריכת היין העולמית ירדה ב-3%, כך ציין ארגון היין הבינלאומי ה-OIV.

כרמי העולם הביאו לייצור של 237 מיליון הקטוליטר, (קרוב ל-30 מיליארד בקבוקים) היבול הנמוך ביותר מאז 1961. הבציר היה דל במיוחד באיטליה, עם ירידה של 23% וייצור של 38 מיליון הקטוליטר, ובספרד צנח היבול ב-21% לייצור 28 מיליון הקטוליטר בלבד. ירידות אלו הינן תוצאה ישירה של ״תנאים סביבתיים קיצוניים״ שהשפיעו הן על חצי הכדור הצפוני והן על חצי הכדור הדרומי, ציין השבוע מנהל ה-OIV,  ג’ון בארקר, במסיבת עיתונאים.

מלחמת הטריקולור

צרפת ואיטליה, יריבות מרות לא רק בכדורגל, החליפו מקומות לאורך השנים בתחרות על תואר ׳יצרנית היין הגדולה בעולם׳. אבל מאז 2007, למעט בשנים 2011 ו-2014, איטליה הצליחה לשמור על מעמדה כיצרנית היין המובילה בעולם. השנה, בפעם הראשונה מזה עשור, צניחת היבול של קרוב ל-25% באיטליה מחד ועלייה מאידך של 4% ביבול הצרפתי לכ-48 מיליון הקטוליטר, איפשר לארץ הקממבר לעקוף את ארץ המוצרלה ולהפוך שוב, זמנית כנראה, ליצרנית היין הגדולה בעולם.

הירידה בייצור באיטליה, לרמה הנמוכה ביותר מאז 1950, אינה צפויה לגרום לנטישה מאסיבית של כרמים. לדברי בארקר, היו אלו גשמים מרובים שגרמו לרקבונות ומחלות באזורי מרכז ודרום איטליה, אליהם הצטרפו לא מעט מקרים של ברד ושיטפונות. ״הירידה קשורה באורח ישיר לתנאי מזג אוויר חריגים בשנה זו, כך שזוהי תופעה מקומית״. איתני הטבע שפגעו בגפנים השנה היו כה שונים שלא ברור שהם בהכרח נובעים משינוי בלתי הפיך באקלים. עם זאת נראה עדיין שהאתגר הגדול ביותר העומד כיום בפני עולם היין הוא שינויי האקלים, המשפיעים קשות על גפנים, צמח רב שנתי הגדל באירופה לעתים קרובות באזורים פגיעים״.

היבול ירד ב-26% באוסטרליה, 11% בצ׳ילה ו-10% בדרום אפריקה, שלוש היצרניות הגדולות בחצי הכדור הדרומי. לעומת זאת, בשנת 2024, הייצור באזורים אלו, המסיימים בציר בימים אלו, מראים סימני התאוששות וניכרת עלייה של כ-5% לפחות על פי ההערכות הראשונות של ה-OIV.

צריכת היין בעולם בשפל מאז 1996

שותים טוב יותר אבל פחות. צריכת היין ירדה בשנת 2023 ב-3% ל-221 מיליון הקטוליטר, הרמה הנמוכה ביותר מאז 1996. מגמת הירידה נראית מאז 2018 (לבד מזינוק חד פעמי, בשנת 2021, בנסיבות הקשורות לקורונה), והמשכתה קשורה בחלקה לאינפלציה. זו הגדילה את עלויות הייצור ולכן גם את מחירם של בקבוקי היין, וצמצמה את כוח הקנייה של הצרכנים. גם הצריכה בסין ירדה בחדות (-25%), ואף זאת בהשפעת ההאטה הכלכלית.

הביקוש הנמוך ״נובע גם משינויים דמוגרפיים ואורח חיים״, הודה ג׳ון בארקר, ״למרות שקשה לקבוע באיזו מידה הירידה האחרונה בצריכה משקפת את השוק בטווח הקצר או הארוך״, הוסיף. הפורטוגלים, הצרפתים והאיטלקים הם צרכני היין הגדולים ביותר בעולם לנפש. ארצות הברית היא האומה ששותה הכי הרבה יין. ורק בישראל עדיין אין נתונים רשמיים, אך יש מי שירצה לראות בכך נחמת שוטים…