משלוח חינם מעל 350 ש"ח

סל הקניות שלך עדיין ריק

יינות כתומים 101

כל מה שרציתם לדעת ולא העזתם לשאול

מה זה בכלל?

יין שנעשה מענבים לבנים שנהנו מהשרייה של מיץ הענבים יחד עם הקליפות, או מהתססה עם הקליפות, פרקטיקה שנהוגה בדרך כלל בעשיית יינות אדומים.

זמן קליפות

המגע בין המיץ לקליפות יכול להיות למספר שעות, מספר ימים או אפילו שבועות וחודשים, וההשפעה בדרך כלל גדלה והולכת עם הזמן.

מה זה עושה?

הקליפות נותנות צבע עמוק יותר, בין כתום לענברי, יש לא פעם נטיה לחימצון, הטנין מורגש והרבה חומרי ארומה וטעמים מורכבים יופיעו ביין. לעיתים היין נחווה כגס יותר ממה שהוא מוכר לנו עם יינות שלא עברו השריה. 

איפה כל זה התחיל?

השרייה היתה הדרך העממית והמקובלת לעשות יין בעבר, לפני שהייננות המודרנית למדה לעשות סחיטה איכותית ועדינה. בגיאורגיה במיוחד, בסלובניה, צ׳כיה ובמקומות נוספים היא נהוגה עד היום. 

חימצון זה קול

כשרוצים להדגיש טעמי חימצון, מניחים ליין להתבגר בכלי מעביר חמצן כמו חבית או אמפורת חרס. יש יינות כתומים שנקברים באדמה במכלים הנקראים קווברי, ונחפרים החוצה רק לפני הביקבוק.

סינון זה לחלשים

יינות כתומים רבים אינם מסוננים, ויש יקבים שמניחים לחלקיקים לרחף בו כמו מטר כוכבים נופלים.

טבעי שזה כתום?

אין לבלבל בין יינות כתומים ויינות ׳טבעיים׳ (שנעשו ללא תוספים). אמנם בקרב היינות ׳הטבעיים׳ ישנם יינות כתומים רבים, אבל יין כתום יכול להיות לצערנו תעשייתי לגמרי, ויין טבעי יכול להיות לבן כמו מייקל ג׳קסון 2.0

מי הזיז את היין שלי?

לייננים מסורתיים היינות הכתומים מוציאים את השדים מהבקבוק, וחלקם קוראים להם יינות פגומים או מלוכלכים.

מרד הצעירים

יינות כתומים צוברים פופולריות רבה אצל בני הדור החדש של שותי היין, אולי גם כי יינות ״טובים״ מסורתיים הפכו יקרים מאד אבל גם זוהי דרכם לבטא קוד תרבותי ואסתטי שלהם. במובן הזה הכתום הוא קצת ״תרבות נגד״.

ספוילר

אבל אל תשמחו, היינות הכתומים הטובים מבוקשים מאד ואף הם הפכו לא פעם יקרים.

התאמת יין ואוכל

יינות כתומים יוצרים לפעמים חיבורים מטריפים עם אוכל, הם יכולים לא פעם להחמיא לאוכל שקשה בדרך כלל להתאים לו יין, כמו אוכל מתובל למשל.

אל תקפיא אותי

יינות כתומים אמנם דומים בהרבה מובנים ליינות לבנים, אבל טמפרטורת ההגשה שלהם צריכה להיות מעט פחות צוננת. ליין כתום ישנו גוף מלא יותר וטנין מחוספס משהו, ולכן הגשה בטמפרטורה הנהוגה ביינות לבנים עשויה להדגיש עפיצות ומרירות. 13 מעלות יחמיאו ליין וידגישו את מירב הארומות ואת הטקסטורה הייחודית שלו.

הצבע הרביעי?

האם הכתום יהפוך לצבע הרביעי? האם יהפוך לטכניקה שיינן יבחר אם להשתמש בה בזנים מסוימים או בשנים מסוימות כדי להשיג סגנון מסוים? העתיד יגיד.

רוצים לנסות מארז כתום או לשלוח מארז כתום כמתנה? לחצו כאן