משלוח חינם מעל 350 ש"ח

סל הקניות שלך עדיין ריק

השפעת שינויי האקלים על עולם היין

אחרי שבשבוע האחרון חווינו סופת ברקים באמצע יוני, קצת קשה להמשיך ולטעון ששום דבר לא השתנה. גלית בר־און, אישה ששינויי מזג האוויר מביאים אותה לחשוב, עם סקירה של ההשפעות והאתגרים שמעמידים שינויי האקלים אל מול תעשיית היין העולמית

בעבר היינו מדברים על “אפקט הפרפר”, אילוסטרציה שבאה להמחיש רעיון שבמערכת מורכבת ורבת משתנים גם התנועה העדינה והמרפרפת ביותר יכולה להתחיל שרשרת תהליכים עם אפקט עצום.

היינו מדברים על “התחממות גלובלית”. התבאסנו שיהיה לנו יותר חם בקיץ ותהינו מתי האירופאים יתקינו כבר מזגנים. אחרים טענו שההתחממות שאנחנו חווים היא חלק מתנודתיות מחזורית טבעית, וכולנו ניווכח בזה כאשר אחרי ההתחממות תבוא התקררות, אבל באמת מה נסגר עם האירופאים והמזגנים?

היום אנחנו לא מדברים על התחממות גלובלית אלא על שינויים אקלימיים, ואת התנועה המזערית של כנפי הפרפר מחליף מנוע עצום ממדים ומחריש אוזניים, שמשפיע על כל אלמנט בחיים של כל אחד מאיתנו. אני רוצה לכוון את הזרקור לפינה אחת קטנה בתמונה הגדולה הזו, והיא ההשפעה של שינויי האקלים על היין ועל תעשיית היין. גם כי הפינה הקטנה הזו משקפת את התמונה הגדולה, וגם בגלל שעליה אני יודעת לספר יותר מאשר על אחרות.

הגפן היא צמח מאוד עמיד, ויש טווח מאוד רחב של טמפרטורות ותנאי אקלים בהן היא יכולה לגדול, אבל יש טווח מצומצם יותר של טמפרטורות בהן ענבים ליין יכולים להבשיל בצורה מיטבית. כדי שיהיה אפשר ליצור יין עם אפיון אזורי ייחודי, המנעד קטן אף יותר. כשהתנאים מאוד ספציפיים וכל חריגה מהם מורגשת, יש שינויים שכל כורם, יינן ואוהב יין חווה ומרגיש.

“תזוזה” של אזורי הגידול הקלאסיים: עד לפני כעשור, האזורים שנחשבו ככאלה שיש בהם טמפרטורה מתאימה להבשלה של ענבים ליין, היו בין קווי רוחב 30-50 בחצי הכדור הצפוני (וכמובן, 30- עד 50- בחצי הדרומי). בקצה התחתון והחם של הטווח הזה, האתגרים בגידול ענבים ליין היו מאז ומתמיד חום אינטנסיבי, מחסור במשקעים והבשלה פתאומית ומוקדמת. בקצה הצפוני של הטווח, עונות גדילה קרות עלולות להקשות על הענבים להבשיל במידה מספקת. בשנים האחרונות הטווח 30-50 מצפין. היום נוטעים כרמים, מגדלים ענבים ומכינים יין באזורים שעד עכשיו נחשבו קרים מדי, ובצד השני של המנעד, כשהאזורים החמים מתחממים עוד יותר, מחריף הקושי לשמור על גפנים בריאות ויין מאוזן. באשר לאזורים הממוקמים במקום טוב באמצע, היין המיוצר בהם מתחיל בהדרגה לקבל מאפיינים של יין מאזור חם יותר, מאחר ועובדתית, הוא אכן הופך לאזור חם יותר.

אופי היין: כשהטמפרטורה הממוצעת בעונת הגדילה חמה יותר, כפי שקורה בשנים האחרונות, ההבשלה של הפרי מהירה יותר. יש לזה שתי תוצאות עיקריות: האחת, העינב לא תמיד נמצא מספיק זמן על הגפן כדי לפתח טעמים מורכבים וניואנסים, והשנייה, יש בפרי יותר סוכר ופחות חמיצות טבעית. כתוצאה מכך, ליין שנוצר מענבים שהבשילו מהר ומוקדם יש בדרך כלל אופי פירותי, הוא מרוכז וטאני, ואחוז האלכוהול בו גבוה – 14% ומעלה. ככל שהתחממות מזג האוויר נמשכת אנחנו פוגשים יותר יינות עם האפיונים האלה. לעומתם, אזורים קרירים שבהם ההבשלה הייתה קשה נהנים עכשיו מהבשלה עקבית, אבל האתגר עבורם הוא לשמר את החמיצות החדה והרעננות, שאותן מחפש קהל הצרכנים המסורתי שלהם.

מים: אין גורם שמשפיע יותר ממים על בריאות הגפן והפוריות שלה. ניהול משק המים בכרם מצריך כמה מההחלטות היותר חשובות שמקבל הכורם: כמה להשקות, מתי, ואם בכלל. כל בחירה כזו תוביל ליין בעל אופי אחר. מחסור מתון במים מביא לפרי יותר מרוכז, וזו תכונה שנחשבת לרצויה ביינות איכות, אבל כשהחוסר במים מפסיק להיות מתון ונהיה חמור, בעיקר בשילוב עם חום, מתחיל להיגרם נזק לפרי ולגפן. מחסור חמור במים לאורך זמן יכול להוביל לכך שלגפן ייגרם נזק שיקשה עליה להתאושש ממנו לקראת העונה הבאה. לכאורה, הפתרון נראה מאוד פשוט- כשאין מים אפשר להשקות, אבל זה לא באמת פשוט. בלא מעט אזורי ייצור יין האופי של הפרי והריכוז שלו הם מסימני ההיכר של היינות המיוצרים שם, וכמות המשקעים הטבעית נחשבת לאחד ממאפייני הטרואר. באזורים כאלה, במקרים רבים, ההשקיה של הכרמים אסורה לפי חוק. כך שגם בשנים שחונות במיוחד, כשהכורמים מבקשים אישור חריג להשקות את הגפנים כדי להציל את היבול, אין שם כלל תשתית קבועה להשקיה והתהליך מגושם, מסובך ולא יעיל.

מחלות ומזיקים: שינויים בתנאי טמפרטורה ולחות משפיעים על עמידות, תפוצה ומחזור החיים של חיידקים, עובשים, קימחון ומזיקים שונים.

אירועי מזג אוויר קיצוניים: קשה לדבר על הנזקים שנגרמים לכרמים כתוצאה משיטפונות, גלי חום יוצאי דופן, גלי קור קיצוני, סופות עזות. קשה, כי אנשים מקפחים את חייהם או מאבדים את רכושם בכל אירוע כזה. אבל אירועים קיצוניים, לפעמים קטלנים, נהיים יותר תכופים ויותר עצימים. כל אירוע יחיד כזה עלול להרוס יבולים שלמים, תשאלו את הכורמים בשבלי למשל…

שינויים בסביבה הביולוגית: שינויים בטמפרטורה ובכמות המשקעים משפיעים על הפעילות, מחזור החיים והגיוון הביולוגי של האורגניזמים בקרקע. האיזון העדין בינם לבין שורשי הגפן מופר, מה שמשפיע בין השאר על פוריות האדמה ועל זמינות חומרי הזנה לגפן.

פתרונות לבעיות? כרגע יותר מדויק לדבר על ניסיונות התמודדות ובעיקר על הרבה חוסר וודאות. קצת יותר על כך בפעם אחרת.