משלוח חינם מעל 350 ש"ח

סל הקניות שלך עדיין ריק

איך בוחרים מקרר יין?

מקרר יין הפך בשנים האחרונות למוצר פופולרי במיוחד. כיצד בוחרים מקרר ביתי? מהם השיקולים העיקריים ובאיזה גודל להתחיל? איתי גלייטמן עם כתבת גזור ושמור שתשמחו לשלוף לאחר שתחליטו על רכישת מקרר חדש

סוגיה שחוזרת על עצמה במיילים רבים שאנחנו מקבלים מאז שיצאנו לדרך עם צ’ירז, היא ״כיצד בוחרים מקרר יין?״. אז לאחר שלוש ומשהו שנים, הגיעה העת לעשות מעשה ולנסח מדריך קצר ומתומצת שיעשה קצת סדר, במיוחד עבור מי שמחפש להצטייד במקרר היין הראשון שלו.

ראשית כל, יש צורך לענות בכנות על השאלה: לשם מה אנחנו צריכים מקרר יין ביתי? האם אנחנו מתכוונים ליישן יין לאורך זמן או שאנחנו מעוניינים פשוט להחזיק יינות קרירים ומוכנים להגשה בטמפרטורה?. הייתה תקופה, לפני 15-20 שנה בערך, שמקרר יין בסלון הפך לרגע לסמל סטטוס נחשק, משהו שנחמד להציג בפני האורחים, אבל אני מתייחס יותר לצורך האמיתי שנוגע לאחסון יין. אם אתם מחזיקים בביתכם פחות מתריסר יינות שנצרכים באופן מיידי ומוחלפים מדי חודש, אין באמת צורך במקרר ודי להחזיק את היינות שוכבים במקום חשוך ומוצל (ארון בגדים למשל). במידה ואתם אוגרים כמות גדולה יותר, כאשר בין היינות יש גם כאלה שמיועדים לשמירה ארוכת טווח של שנים, הצורך לקנות מקרר יין הופך לרלוונטי יותר. זה אולי נשמע טריוויאלי, אך כבר ביקרתי בחיי בבתים של אנשים בעלי אמצעים שהחזיקו מקררי יין מפלצתיים ובתוכם חיכו בקבוקי כרמל סלקטד וברקן קלאסיק. לא שיש לי משהו נגד יינות מן הסוג הזה שמיועדים לצריכה יומיומית, אבל לא חבל על החשמל?

מיקום המקרר

מיקומו המיועד של המקרר בבית הוא קריטי, שכן הוא מכתיב לנו את מידות המקרר, את נפחו, את רמת האסתטיות בגימור ועוד. אני מתריע מראש, מניסיון אישי ומניסיונם של אחרים – מדובר בנושא שיכול לגרום לכמה מריבות ביתיות לא קלות. בסופו של דבר, לאחר שהחלטתם על מיקום, אפשר לצאת לדרך ולהתחיל לסנן, כשהבחירה בין מקרר אינטגרלי (שיהיה יקר יותר), מקרר שעומד על הרצפה (שיכול להגיע לנפחים גבוהים) ומקרר קטן (שיכול לעמוד גם על שיש) כבר תנפה אופציות רבות שאינן רלוונטיות עבורכם.

תרמואלקטרי מול מדחס

יחידת קירור תרמואלקטרית תהיה יעילה ושקטה ברוב המקרים, והיא יכולה להיות בחירה טובה למי שגר בחלל קטן ומחפש מקרר יין קומפקטי ובתקציב נמוך יחסית. המקררים הללו עושים את העבודה ברמת שמירה וקירור של יין לטווחים קצרים יחסית, אך אם אתם לקראת בנייה של אוסף שמיועד לשימור ארוך הם כנראה לא הפתרון עבורכם, שכן הם לא מציעים יציבות מבחינת טמפרטורה, מתקשים לקרר כמות גדולה בקבוקים ולרוב לא עובדים כמו שצריך בסביבה חמה.

מקרר יין שעובד באמצעות מדחס כבר מזכיר מבחינה טכנולוגית את מקרר המטבח הסטנדרטי שלנו. יש ביכולתו לווסת טמפרטורה ולחות בצורה מהירה ומדויקת, הוא עמיד יותר מבחינת אורך זמן השימוש ומסוגל לקרר כמו שצריך כמות גדולה של בקבוקים. אם אתם מתכוונים להשקיע ביינות ולייצר אוסף שיתיישן למשך שנים, כנראה שתרצו לבחור באפשרות הזו.

נפח/מספר בקבוקים

אחת מן הסוגיות שגורמות להתלבטויות הרבות ביותר. אין תשובה ״נכונה״ לכמה בקבוקים צריך המקרר להכיל, אך אם אני יכול לצייד אתכם בעצה, אז הכפילו את המספר שעליו חשבתם פי 1.5 וזה המספר שנדרש עבורכם. לאחר שקונים מקרר ונפתחת האפשרות ליישן יינות, החשק מתגבר אוטומטית ופעמים רבות המקרר מתמלא מהר מידי וכבר לאחר מספר חודשים חושבים על מעבר לדגם בעל נפח גדול יותר. אם אתם שואלים אותי, עדיף להשקיע קצת יותר בהתחלה מאשר להתעסק מאוחר יותר עם מכירה של מקרר ישן ורכישה של מקרר חדש.

אזור קירור אחד או שניים?

הפיתוי לבחור בשני אזורי טמפרטורה אמנם עושה את שלו (״יאללה, כבר קונים אז נשקיע״, מכירים?) אך אני לא רואה בכך צורך מהותי למקרר ביתי. הטמפרטורה המומלצת לשמירת יין, ולא משנה באיזה צבע או סגנון הוא מגיע, היא 12-14 מעלות צלזיוס. זה אומר שיינות לבנים או מבעבעים, שמוגשים צוננים יותר, יצטרכו קירור נוסף לפני הגשה לאחר שנשלוף אותם ממקרר היין. במידה וזה קריטי עבורכם (למשל במסעדה שבה היין צריך להיות מוכן להגשה בכל רגע נתון), שני אזורי קירור יכולים להתאים, אך אם לא אזור אחד זו הבחירה.

מידוף

גם כאן מדובר בהעדפה אישית, שיש לה בסופו של דבר השפעה על מחירו הסופי של המקרר, על כמות הבקבוקים שניתן לשמור בו ועל נוחות השימוש. ככל שתתקינו במקרר פחות מדפים, כך יכולת האחסון שלו גדולה יותר והעלות שלו נמוכה יותר. מצד שני, מדפים מאפשרים לנו לנהל את האוסף שלנו בצורה מסודרת יותר, מקנים את האפשרות לתצוגה ושליפה מהירה של יינות ויש להם גם פן אסתטי לא מבוטל. במידה ומדובר במקרר גדול של מעל 150 בקבוק, אפשרות טובה היא למדף מחצית ממנו ואת שאר החלל להשאיר לבקבוקים ששוכבים במערום. בדרך זו ניתן ליהנות משני העולמות ולהחליט אילו בקבוקים מיועדים לשליפה מהירה ואילו הולכים לבלות את עשרים השנים הבאות במקרר.

תקציב

ניתן לרכוש היום מקררי יין כמעט בכל תקציב, החל מ-1000 שקלים וכלה בעשרות אלפי שקלים. אם אתם בוחרים במותג מוכר, ותיק ואמין, כמובן שתצטרכו לשלם יותר אך כהשקעה לטווח ארוך זה בהחלט עשוי להשתלם. כך או כך, תמיד עדיף לקנות מספק שמציע אחריות, שירות ותמיכה לאורך זמן, ואם אינכם מכירים כזה נסו להתייעץ בקבוצות יין, לשאול חברים ואפילו אותנו (בשביל מה יש לייב צ’אט באתר?).

זהו, הכול מוכן. עכשיו נותרה לכם מלאכת החיפוש והבחירה, שלאחריה ממתינים חיים שלמים של אוצרות יין ביתית. זכרו, תהליך הקנייה אולי מבלבל ומתיש, אך לעונג של לשלוף מהמקרר בקבוק שחיכה 20 שנה כדי שיגיע זמנו, אין תחליף.