משלוח חינם מעל 350 ש"ח

סל הקניות שלך עדיין ריק

איך בוחרים יין?

עולם היין המודרני מציע שפע שקשה לעמוד בפניו. איך בוחרים יין שיתאים לנו? מהם הגורמים שיש לקחת בחשבון והאם ניתן להימנע מאכזבות? גלית בר־און עם מדריך שיעשה לכם סדר

ההתלבטות המבורכת ביותר בחיים נוגעת בצורך לבחור פריט מסוים מתוך שפע, ושפע ההיצע בעולם היין העכשווי הוא עצום. נדמה שיש אינספור בקבוקים, תוויות, המלצות, תמונות ברשתות חברתיות, ומול כל אלה ניצב אדם תוהה שרק רוצה בקבוק יין לערב צפייה בגמר ליגת האלופות.

אז קודם כל, כמובן שבקנייה של יין אין את “האחד”. אין את בקבוק היין “הנכון”. אבל השפע העצום מבלבל, אז איך בוחרים? האם יש דרך לדעת מראש איזה יין יתאים לנו? היש דרך לזהות איזה יין לא לגמרי לטעמנו, וחבל שנקנה אותו ונתאכזב?

כדי להקל על ההתלבטות ולדייק את הבחירה, יש כמה גורמים שכדאי לקחת בחשבון:

תקציב: כמו כל מוצר צריכה אחר, כשאנחנו קונים יין אנחנו צריכים להגדיר לעצמנו מראש כמה נוח לנו לשלם עליו. יין מגיע בטווח מאוד רחב של מחירים, סגנונות ורמות איכות. המחיר של היין לא בהכרח עומד בהתאמה ישירה לאיכות שלו אבל עדיין, מי שמחפש יין איכותי מכין את עצמו להוציא סכום גבוה יותר, והיינות בצד הזול של הספקטרום בדרך כלל  נועדו לתת חווית שתייה קלילה.

סוג האירוע: ארוחת חג, ערב עם חברים על המרפסת, אירוח בראנץ’ של שבת, צפייה בגמר האירוויזיון- לכל אירוע יש אופי שונה, קצב משלו והרכב אנשים אחר. לארוחת שישי בצהריים עם חברים כנראה נרצה יין קל, חמצמץ ומרענן, עם אחוז אלכוהול לא גבוה מדי, ואולי גם נרגיש נוח קצת יותר להעז ולקנות את היין הכתום שהיינו סקרנים לגביו. לארוחת חג משפחתית נרצה יין פחות הרפתקני, יותר מלא ועשיר בטעמים, שיתאים לארוחה יותר כבדה ולקהל לא הומוגני ואולי בחלקו גם עם טעם שמרני. אירועים שונים מכתיבים לא רק יין אחר, אלא גם תחשיבי כמויות שונים- היין הקל והחמצמץ, לדוגמה, יותר קל לשתייה, וכנראה שיהיה צריך לקנות יותר ממנו.

מספר האנשים: בחלק גדול מהפעמים היין שאנחנו קונים צריך להיות לטעמם של עוד אנשים מלבדנו, וככל שיש יותר טועמים כך יש יותר העדפות. לא נוכל לקלוע לטעם של כולם, אבל יינות מהזנים היותר מוכרים הם בדרך כלל יותר מיינסטרימיים. אם נביא יין אדג’י או נישתי לאירוע רב משתתפים, יש סיכוי לא רע שיטעמו אותו בנימוס אבל לא ישתו אותו.

האוכל: כאשר מי שמביא את היין ומי שמכין את האוכל הם אנשים שונים, והם לא מתואמים ביניהם, קשה להגיע להתאמה אמיתית. כשהמארח שלנו אומר “אני מכין שוק טלה בעשבי תיבול, תוכל להביא יין שיתאים”? נוכל לדעת שהשילוב של אוכל ויין חשובים לו, וכדאי שנשקיע מחשבה. לעומת זאת, כשמישהו אומר “תקפוץ לשבת בצהריים, ואולי תביא יין”, יהיה לנו קצת קשה לקלוע, אבל כנראה שבמקרה הזה ההתאמה של היין לאוכל היא לא מאוד משמעותית עבור המארח.

טעם אישי: חשוב לשתות מה שאוהבים, אבל חשוב גם לא לשתות רק מה שאוהבים. כדאי לא להתקבע על סגנון, יצרן או אזור מסוימים, אלא גם להתנסות בדברים חדשים ולאתגר מדי פעם את אזור הנוחות. לימוד והתפתחות מצריכים גיוון וחוויות חדשות. אם אחרי שנתנסה נחזור אל המוכר והאהוב, זה יהיה כי זו ההעדפה שלנו, ולא בגלל שזה כל מה שאנחנו מכירים. סדנאות, טעימות יין, אירועים וירידים, הם הזדמנות מצוינת להיחשף  לאזורים ויינות שאנחנו פחות מכירים. גם ערב יין עם חברים מזמן הזדמנות טובה להתנסויות – תמיד יש את החבר שמביא יין שלא היינו מושיטים אליו יד אם היינו רואים אותו על המדף, אבל הוא מפתיע לטובה.

המלצות: המלצות על יין הן קצת כמו המלצות על סדרה בנטפליקס – זה עובד רק אם אנחנו יודעים מניסיון שלממליץ יש טעם דומה לזה שלנו. כדאי להעדיף המלצה של מי שגם יודע להסביר בכמה מילים למה הוא ממליץ על היין.

באיזה שהוא שלב, כדי שנוכל לזכור איזה יין שתינו ומה חשבנו עליו, עולה צורך להתחיל לתעד: אני תמיד ממליצה לצלם את תוויות בקבוקי היין שאנחנו שותים, גם את התווית הקדמית וגם את האחורית. לצלם את מה שאהבנו חשוב באותה מידה כמו את מה שלא אהבנו, הטעם האישי שלנו מורכב גם מדברים שאנחנו אוהבים וגם מאלה שלא. ומאחר והצילום מתעד חלק קטן מאוד מהחוויה הכוללת, אני מציעה גם להתחיל לסגל הרגל של לכתוב לעצמנו רשמים. זה נותן לנו משהו שאפשר לחזור אליו, גם כדי להיזכר בפרטים, וגם כדי לקבל פרספקטיבה על איך הטעם שלנו משתנה ומתפתח עם הזמן והניסיון. כדי שהרשימה תהיה אפקטיבית צריך שהיא תכלול את הפרטים המזהים של היין: שם היין, היצרן, שנת בציר, הזן או הזנים שבו; קצת מידע טכני על עשיית היין, מהסוג שנמצא על התווית האחורית; ועל החוויה שלנו ממנו: מה האופי שלו? הוא קל או יותר מלא? הוא פירותי, עשבוני, פרחוני, מתובל, מינרלי? מה אהבנו בו? מה לא אהבנו?

והשלב הבא: לשתות עם אוהבי יין אחרים. כיף לחלוק משהו שאוהבים עם עוד אנשים שנהנים מאותו דבר ומבינים את ההתלהבות. ה”ביחד” מעשיר את החוויה, בין אם מדובר ביין או כל חוויה אחרת.